VIKINGTOUR 2014 NOORWEGEN door Bram Moens |
15 januari 2014 | ![]() |
Het ultieme klimevenement | ||
![]() Dat beeld werd op dat moment versterkt door het volgende: een 18-jarige deelnemer die net achter me was gefinisht in de openingsklimtijdrit hoefde bij wijze van spreken alleen maar te douchen om hersteld te zijn. Zelf voelde ik die klimtijdrit de volgende ochtend nog in mijn benen. Enig excuus voor mij: een ruim generatieverschil. Enfin, nu is het 2014 en het plan is opgevat om dat fantastisch mooie Viking Tour-evenement nog eens te doen. Deze maal gelukkig ook met jongere M5 CHR gebruikers! Tot nu toe is het van vier personen zeker dat ze deelnemen maar als er zich nog meer ligfietsers aangetrokken voelen dan zou ik zeggen: "Meld je aan!" Op dit moment zijn er nog rond de 80 startbewijzen te vergeven. Een lichte ligfiets en een goede conditie zijn dingen die je gaan helpen. Bekijk vooral even het parcours op de site. Voorts: nog een ander Scandinavisch fietsevenement, Sverigetempot-2014. Ook daaraan doen reeds twee M5-ers mee met hun Carbon High Racer en ook daar zijn nog startplaatsen te vergeven. | ||
Wat zijn nog meer handige dingen in carbon? |
13 januari 2014 | ![]() |
Een lange versie schoenlepel voor de rest van je leven.... | ||
![]() Of ze knikten na verloop van tijd (staal) Of ze scheurden gewoon (plastic) Dus in een paar verloren uurtjes een malletje gemaakt van een flinke maat (60 cm) schoenlepel en nooit meer geknik, gescheur en gezeur! | ||
![]() | ||
Nieuwe website van Bram's foto's, schilderingen en nog wat nu online |
8 januari 2014 | ![]() |
![]() Bram Moens | ||
Hele lichte carbon/kevlar drager voor M5 CHR en M5 M-Racer ontwikkeld |
24 december 2013 | ![]() |
En wellicht ook voor andere types en merken.... | ||
![]() Prijs wordt tweede helft januari bekend gemaakt | ||
![]() | ||
Leverbaar: handige alu/pom houders voor fietscomputer of GPS |
22 november 2013 | ![]() |
![]() Verkrijgbaar in drie verschillende lengtes (40, 60 en 80 mm). De beugels zijn zwart geanodiseerd. Prijs van de kleine aluminium 'banaan' en de POM cilinder is € 12,- | ||
![]() | ||
M5 bestaat deze maand 30 jaar..... |
19 november 2013 | |
Van 27 kg zware stalen M5 Trike naar 3 x zo lichte M5 Carbon High Racer | ||
![]() Noord-Denemarken, 1984 | ||
Weeralarm, windkracht 12, Oosterscheldekering gesloten, kortom: Ideaal testweer! |
28 oktober 2013 | ![]() |
![]() Nu, ruim 15 jaar later op een andere fiets, de M5 Carbon High Racer maar zonder staartpunt echter met vergelijkbaar weer, windsterkte en windrichting is het tijd om het nog eens te proberen. Op weg naar de Veerse Dam voorbij een boerderij rijdend begon het al goed met halve wind . Het HED 3 achterwiel met zijn brede vleugelprofielen maakt het me moeilijk en ik weet me op een been staande te houden met de fiets bijna liggend tussen me. Een paar tellen later kwakken achter me twee lantarenpalen in de groei een voor een tegen de grond. Turbulent plekje. Op de dam zelf is na de laatste voetgangersbrug een flauw bochtje ietwat naar beneden en daarna is het 300 meter rechtuit knallen. Op het eind kijk ik en zie dat de teller is blijven steken op 77.3 km. Maar er zijn verzachtende omstandigheden...Inmiddels 57 jaar, niet erg getraind en geen stroomlijnpunt. Het meest positieve nieuws op de terugweg met windkracht 11-12 pal tegen lees ik op mijn teller af en is iets wat alleen ligfietsers kunnen ervaren: 28 km steady-on! | ||
![]() | ||
M5 showroom tijdens zomervakantie |
![]() | |
Vanaf 10 juli t/m 18 augustus is de showroom van M5 gesloten. In deze tijd wordt aan de conditie gewerkt middels fietsen in Noorwegen. E-mails worden beantwoordt zij het met enige begrijpelijke vertraging! | ||
Veel stappen op weg naar de ultieme fietsschoen |
13 maart 2014 | ![]() |
![]() Een van de laatste winterstop-projecten behelsde het maken van zo comfortabel en gelijktijdig zo licht mogelijke fietsschoenen. Ik liep namelijk al heel lang tegen het probleem aan van door afknelling veroorzaakte koude en/of gevoelloze voeten. Er is wel aanbod van "op maat" gemaakt schoeisel maar deze liggen niet om de hoek en zijn, weliswaar terecht, niet laag geprijsd. Er is ook een aanbod van zogenaamde "mouldbare" schoenen maar het vervormbare gedeelte beperkt zich louter tot het onnodig dikke zoolgedeelte en biedt weinig soelaas voor met name bredere voeten. In mijn geval was het breedteverschil met een standaard fietsschoen soms wel 25 mm!! Niet gek dat je voeten dan koud of gevoelloos worden... Dus dan maar zelf aan de slag? Belangrijk is dan je voeten af te mallen onder druk en in een houding/hoek die overeenkomt met je fietshouding. Ik heb in mijn geval een hele hoogwaardige harde gips gebruikt om in de afgemalde ruimtes te gieten. Nadat deze met korrel 800 "gefinished" waren zijn er epoxy/glasmallen van gemaakt waarin met natlaminaat de productdelen werden vervaardigd. Prepreg zou ook kunnen maar dan zou een autoclaaf het meest geschikt zijn: warmte, vacuüm en druk. Idealer kan je je product niet maken. Echter, de schoenen zullen nu rond de 145-155 gram uitkomen wat nog maar een derde is van een standaard maat 47 schoen. Maar het allergrootste voordeel: zodra je erin schuift is daar de ultieme herkenning “For your feet only”!! Er zal de komende periode nog veel tijd wegvloeien met aanpassingen/verbeteringen en innovaties voor sluitingstypes, ventilatie openingen, beschermhakjes etc. maar de basis is er in ieder geval. Wordt vervolgd! | ||
![]() ![]() |
Nieuws |
Video |
Modellen |
M5 Lightweight bike parts |
Carbon Specials |
M5 Specials |
Overige producten |
Dealers |
Waarom een M5 |
Wedstrijden en records |
Onze klanten |
Contact |