Bram Moens hoog in eindklassement Cycle Vision 2014 |
1 juli 2014 | ![]() |
![]() De sublieme prestatie van de reeds 71-jarige Mike Burrows mag niet onvermeld blijven: met zijn halfgestroomlijnde tweewielige Ratracer reed hij 46,9 km in een uur en tijdens de 3-uursrace tikte hij 131,4 km weg. Ook zonder enige elektrische ondersteuning is er nog hoop voor ons! Zie ook www.ligfiets.net voor alle uitslagen, foto's en video's. De foto's van Droplimits zijn in het speciaal het bekijken waard! | ||
![]() ![]() ![]() | ||
Vikingtour 2014, Noorwegen |
27 juni 2014 | ![]() |
De deelnemers | ||
![]() Een korte introductie van het M5 team. Alle rijders nemen deel met hun M5 Carbon High Racer die standaard rond de 9 kilogram weegt. Gewicht speelt zeker een rol gedurende de Vikingtour: 13.000 hoogtemeters gedurende de zeven wedstrijddagen. Informatie over de Vikingtour staat op www.vikingtour.no. Hier vind je de lijst van deelnemers, de route en veel praktische informatie. Leef mee met het M5-Team en volg hun verrichtingen op www.facebook.com/m5recumbents. De rijders Robert Carlier, 39 jaar, heeft werktuigbouw en fysiotherapie gestudeerd en heeft nu een eigen fysiotherapiepraktijk in Capelle aan den IJssel. Langeafstandsspecialist, behoort momenteel tot de snelste ligfietsers van Nederland. Globetrotter, heeft overal ter wereld gelopen en gefietst. Snelste Nederlander tijdens Parijs-Brest-Parijs in 2011. Zijn M5 Carbon High Racer is naar eigen zeggen vrij standaard. Robert heeft wel het stuurtje ingekort en er bar-ends op gemonteerd, zodat hij duimschakelaars kan gebruiken. Wout Ruijter, 35 jaar, heeft het frame van de M5 Carbon High Racer voor de serieproductie in 2005 doorgerekend om de ideale verhouding tussen materiaalgebruik (gewicht) en sterkte te bepalen. Lange en snelle rijder, Bram Moens, 57 jaar, naast sporten, fotografie en schilderen lange carrière in o.a. de ontwikkeling en productie van efficiënte ligfietsen. Houder van diverse wereldrecords. Voor het eerst in negen jaar weer echt bezig met het rijden van wedstrijden. Tussen de drukke werkdagen door weet Bram behoorlijk wat trainingskilometers te draaien, waaronder het traject Luik-Bastenaken-Luik. Daniel Siepman, 46 jaar, zelfstandige in onder meer IT en ecologische bouw. Neemt deel aan de Vikingtour met de M5 Carbon Medium Racer, het alweer tien jaar oude prototype van de M5 Carbon High Racer. Hij wil om wat extra trainingskilometers te pakken van Nederland naar het startpunt van de Vikingtour in Noorwegen fietsen. Kilometers vreten in Nederland, Duitsland en Denemarken en de nodige hoogtemeters overbruggen in Noorwegen zelf. Wat betreft de Vikingtour zelf ziet hij enigszins op tegen de 13050 hoogtemeters van het traject, maar misschien nog wel meer tegen de steile en onverharde trajecten die de Vikingtour ook kent. Herke Wendt, 40 jaar, in het dagelijks leven hovenier. In het bezit van een M5 Carbon High Racer waarmee serieuze kilometers gemaakt worden. Iedere zondagochtend een rit van rond de 150 km en 's zomers bovendien nog een wekelijkse avondrit. Hij is gek op zijn M5 en zou liefst nog meer kilometers maken, maar als ondernemer ontbreekt hem wel eens de tijd. Om zich voor te bereiden op de Vikingtour fietst hij de laatste tijd vaak in het Teutoburger Wald, want in het platte Emsland vind je geen bergen. Hij overweegt om ten minste een deel van de reis naar Noorwegen fietsend af te leggen; even wat extra trainingskilometers pakken! | ||
![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Sverigetempot, non-stop tour van 2100 km, begonnen! |
25 juni 2014 | ![]() |
Arthur van der Lee en Ssas Scherrenberg rijden hem op hun M5 CHR | ||
![]() Meer Sverigetempot 2014 hier Let the games begin.... | ||
Cycle Vision 2014 |
24 juni 2014 | ![]() |
Openstelling M5 aangepast tijdens Cyle Vision 2014 | ||
![]() Vanwege training voor de Viking Tour in Noorwegen volgende maand wordt i.i.g. de 3-uurs race meegenomen. Dit betekent dat de M5 winkel in Middelburg op zaterdag 28 juni gesloten zal zijn. Meer over Cycle Vision | ||
DEKSELS nog aan toe!!! |
24 juni 2014 | ![]() |
Eerste proefproducten uit nieuwe Tail Bag mallen | ||
![]() Ene laat een klassiek 3K weefsel zien, de ander een mini dambord carbon legsel. Deze laatste kan eigenlijk geen 3D-kromming aan maar toch gedaan... | ||
![]() | ||
Robert Carlier rijdt Bordeaux-Parijs |
5 juni 2014 | ![]() |
628 kilometer in 21 uur en 43 minuten. | ||
![]() In Nederlands en Engels: Hier zijn verslag. | ||
![]() | ||
Raceweekend |
2 juni 2014 | ![]() |
Bram Moens racet na pauze van 9 jaar weer in Peer... | ||
Het ging 1 juni weer hard gedurende de races op wielerpiste “De Deuster” van Peer in België. Bram Moens heeft deelgenomen aan twee wedstrijden: de uursrace ongestroomlijnd en de 200 meter sprint met vliegende start. De uursrace werd afgesloten met een vierde plaats. Bram heeft gedurende de race zo'n 70% van de tijd op kop gereden, hetgeen hij omschreef als "enigszins dom maar wel veiliger" omdat stayeren toegestaan was. Een iets andere strategie had wellicht wel een podiumplaats opgeleverd. De 200 meter sprint eindigde op een derde plaats. | ||
Voorbereiding Viking Tour Norge |
19 mei 2014 | ![]() |
Een kleine update | ||
![]() Voor een snelheid van 40 km bij windstil weer is in mijn geval een hartslag van slechts 114 nodig. Ter vergelijking: een uur lang kan 154 geleverd worden en de rustpols is rond de 32. Fiets is nu uitgevoerd met de laagste stoelsteun van 30 mm, HED 3 achterwiel, Shimano 16 spaaks RS 31 voorwiel, Continental 4000 S II buitenbanden, Vredestein latex binnenbanden, Lightning Carbon cranks (53-34) van 185 mm, SRAM X-0 10-speed schakelaars, M5 Toptas van 17 ltr. op een carbon dragertje. Zeer aerodynamische oplossing, want volledig aansluitend op hoofd/helm en een gedeelte bovenlichaam. | ||
Schuim voor M5 CHR Tail Bag krijgt stilaan vorm |
18 mei 2014 | ![]() |
![]() Het geheel is nu weer op de goede weg en over een week kunnen de eerste maldelen van de plug gehaald worden. Het bagagepuntje (maten maximaal 40 breed, 50 lang en 30 hoog, volume rond de 25 liter) sluit prachtig aan op de berijd(st)er en heeft aan de bovenkant een deksel. De koffer heeft aan klittenband genoeg om vast te blijven zitten aan de drager. Achterlicht (LED) kan in staartpunt gemonteerd worden. Gewicht van de carbon/kevlar Tail Bag zal rond de 600 gram worden. De ondersteunende carbon drager van rond de 100 gram is reeds verkrijgbaar. | ||
![]() ![]() ![]() | ||
Nieuw: Aero versie van Lightning Carbon Cranks (modified by M5) |
30 april 2014 | ![]() |
![]() De besparing op de gebruikte combinatie Lightning/M5 crankstel, trapaslager, Speedplay X-1 pedalen en M5 carbon fietschoenen bedraagt maar liefst een hele kilo (lichte set 1020 gram, standaard set al gauw minstens 2020 gram). Het laatste project waar aan gewerkt wordt en waarvan een maldeel nu af is, is het al eerder aangekondigde bagage/stroomlijnpuntje van 35 a 40 liter inhoud. Deze zal naar verwachting zo'n 2 a 3 km winst opleveren bij 40 km/u rijsnelheid. Dat lijkt misschien niet veel maar om 2 km harder te rijden moet men wel 16% meer vermogen leveren. Dat zijn voor de meeste mensen zo'n 7 a 8 hartslagen per minuut meer! | ||
![]() |
Nieuws |
Video |
Modellen |
M5 Lightweight bike parts |
Carbon Specials |
M5 Specials |
Overige producten |
Dealers |
Waarom een M5 |
Wedstrijden en records |
Onze klanten |
Contact |